i
Po stworzeniu własnej wersji obrazka logicznego należy sprawdzić, czy jest on rozwiązywalny. Poprawnie wykonana
łamigłówka powinna mieć tylko jedno rozwiązanie.
LOGOŁAMACZ - to program rozwiązujący obrazki logiczne online.
Sprawdza, czy zagadka jest poprawnie wykonana. Na końcu zdaje raport, dzięki któremu dowiesz się czy wszystko jest już poprawnie wykonane, czy wymaga dalszej korekty.
Do uruchomienia programu służy przycisk "LOGOŁAMACZ" w menu głównym:

1) Kliknij przycisk "LOGOŁAMACZ"
2) Kliknij przycisk "Przegladaj..." aby wybrać stworzony i zapisany na swoim komputerze
obrazek logiczny.

3) Kliknij przycisk "WCZYTAJ" aby wczytać wybrany
obrazek logiczny.
Po wczytaniu łamigłówki do programu LOGOŁAMACZ wyświetli się panel z informacjami o obrazku:
Mogą również wyświetlić się dodatkowe komunikaty w zależności jaki rodzaj obrazka wczytujesz:
- Jeśli obrazek jest śweiżo stworzony lub po zmianach w edytorze obrazków - wyświetli się komunikat:
Używasz obrazka bez potwierdzenia rozwiązania. Niedostępna opcja ODSŁOŃ OBRAZEK podczas rozwiązywania.
Oznacza to, że łamigłówka nie została sprawdzona pod względem poprawności. Obrazek można spróbować rozwiązać własnymi siłami wczytując go na stronę lecz nie będzie dla niego dostępna opcja "ODSŁOŃ OBRAZEK" - która właściwie jest jedynie podpowiedzią.
Aby dla rozwiązywanego obrazka były dostępne wszystkie opcje należy go rozwiązać za pomocą przycisku "ROZWIĄŻ":
a następnie zapisać ponownie z potwierdzeniem rozwiązania, kiedy proces zakończył się sukcesem:
System oznaczania trudności stosowany przez program LOGOŁAMACZ
Program
LOGOŁAMACZ po rozwiązaniu łamigłówki z sukcesem oceni
stopień trudności obrazka logicznego markując go gwiazdkami.
i




- Pierwsza gwiazdka zastąpiona literką T - Treningowy. Są to najprostsze obrazki na stronie
logifan dedykowane osobom początkującym w
obrazkach logicznych. Oprócz tego że mają najniższy stopień trudności cechują się także niewielkim rozmiarem - do 150 kratek, co dodatkowo ułatwia zrozumienie łamigłówki.




- Najbardziej wymagające
łamigłówki o najwyższym stopniu zaawansowania oznaczone są czterema gwiazdkami. Chociaż do ich rozwiązania potrzebny będzie zestaw narzędzi umysłowych dokładnie taki sam jak dla "trzygwiazdkowców", to jednak charakteryzują się one większą złożonością niż
obrazki logiczne z trzema gwiazdkami. Będziemy musieli odnosić się do symulowania sytuacji wiele razy przez co czas ich rozwiązywania znacznie się wydłuży.
Zwróci również czas podany w sekundach jaki poświęcił na rozwiązanie
łamigłówki.
W przypadku niepowodzenia, gdzie istnieje więcej niż jedno rozwiązanie - jak w przykładzie poniżej zaznaczone miejsca strzałkami:
należy przejść do edytora aby poprawić
obrazek logiczny wybierając przycisk "POPRAW"
zapisać poprawioną łamigłówkę ponownie używając klawisza "EKSPORTUJ":
a następnie otworzyć w Logołamaczu i spróbować rozwiązać ją kolejny raz.
Po uzyskaniu poprawnego wyniku zapisujemy
obrazek logiczny z potwierdzeniem rozwiązania:
- Jeśli obrazek jest przepisany na wersję elektroniczną za pomocą kreatora znajdującego się pod przyciskiem "Przepisz obrazek" w menu głównym - wyświetli się komunikat:
Używasz przepisanej wersji obrazka bez potwierdzenia rozwiązania. Niedostępna opcja POPRAW.
Oznacza to, że łamigłówka nie została sprawdzona pod względem poprawności i niedostępna jest dla niej opcja podglądu podczas jego rozwiązywania - "ODSŁOŃ OBRAZEK".
Nie jest także dostępna opcja "POPRAW" - ponieważ przepisywany obrazek może zawierać błędy, które w ogóle uniemożliwiają logiczne rozwiązanie.
Aby dla rozwiązywanego obrazka były dostępne wszystkie opcje należy go rozwiązać używając przycisku "ROZWIĄŻ":
a następnie zapisać ponownie z potwierdzeniem rozwiązania, kiedy proces zakończył się sukcesem.
Ponieważ nie jest dostępna opcja "POPRAW" - w przypadku pojawienia się błędów podczas próby rozwiązania w programie
LOGOŁAMACZ - jedyną możliwością poprawy jest sprawdzenie, czy wszystkie cyfry w wierszach i kolumnach
łamigłówki zostały przepisane bezbłędnie i w przypadku wystąpienia pomyłki - przepisanie obrazka od nowa.
- Jeśli obrazek został stworzony w pewnym okresie, po którym na stronie logifan.pl nastąpiły zmiany w oprogramowaniu - wyświetli się komunikat:
Używasz starej wersji obrazka logicznego. Wszystkie opcje dostępne dla tej łamigłówki lecz zaleca się zapisanie do najnowszej wersji. W tym celu rozwiąż a następnie zapisz łamigłówkę.
i
Wszystkie starsze
obrazki logiczne powinny być kompatybilne z nowszymi wersjami strony jednak zaleca się ich odnowienie poprzez rozwiązanie a następnie ponowne zapisanie w najnowszej wersji.
Zakładanie Konkursu
Aby założyć konkurs przejdź do zakładki
Konto i zaloguj się, następnie wybierz zakładkę Obrazki Logiczne a w menu bocznym zakładkę
Konkurs.
Organizacja konkursu przebiega w czterech krokach:
Krok 1 - Rodzaj konkursu => Krok 2 - Wybór zagadki => Krok 3 - Szczegóły konkursu => Krok 4 - Założenie konkursu
Krok 1 - Rodzaj konkursu
Na stronie logifan.pl w dziale
Obrazki Logiczne można założyć dwa typy konkursów:
1) Konkurs Prywatny - ten typ konkursu może założyć każdy użytkownik strony i wymaga od zakładającego ustawienia
hasła dostępu, które następnie będzie wymagane podczas próbowania wzięcia udziału w takim konkursie od potencjalnego uczestnika.
2) Konkurs Publiczny - ten typ konkursu mogą zakładać użytkownicy z najwyższym POZIOMEM konta w Obrazkach Logicznych. Dostęp do konkursów publicznych mają wszyscy użytkownicy strony logifan.pl
Po wyborze i przyciśnięciu klawisza z odpowiednim wyborem przechodzimy do drugiego etapu jakim jest:
Krok 2 - Wybór zagadki
W miejscu tym wybieramy obrazek, na którym chcemy zorganizować nasz konkurs.
Jest to lista naszych prywatnych obrazków, jednak nie wszystkie będą się nadawały do założenia konkursu.
Konkurs można zorganizować wykorzystując do tego celu jedynie obrazki logiczne z potwierdzeniem rozwiązania (PR), czyli wcześniej rozwiązane programem
Logołamacz a następnie zapisane w takiej postaci.
Także od stopnia trudności zależy, czy
Obrazek Logiczny kwalifikuje się do założenia na nim konkursu czy też nie. Łamigłówki oznaczone przez Logołamacz jako Treningowe - a więc z literką "T" zamiast jednej gwiazdki nie nadają się do zorganizowania na nich konkursu.
Po wyborze odpowiedniej łamigłówki przechodzimy do trzeciego kroku:
Krok 3 - Szczegóły konkursu
W formularzu ustawiamy wszystkie dodatkowe szczegóły, jakimi będzie się charakteryzował nasz konkurs, a więc nadajemy mu nazwę, ustalamy hasło dostępu w przypadku konkursu prywatnego, ustalamy datę i godzinę rozpoczęcia oraz czas trwania konkursu.
Jednym z ważniejszych ustawień jest wybór strefy czasowej dla konkursu.
Ponieważ w konkursie potencjalnie każdy może brać udział, kto tylko ma dostęp do internetu konkurs trzeba ustawić w pewnych ramach czasowych zrozumiałych dla wszystkich użytkowników internetu.
Poprzez wybór strefy czasowej serwer na którym zlokalizowana jest strona logifan.pl wie z jaką dokładnie różnicą ustawić czas rozpoczęcia konkursu aby był on zgodny z żądanym przez organizatora konkursu.
Standartowo strefa czasowa ustawiona jest na czas w Polsce.
Ostatnim polem jest wiadomość dla uczestników lecz jeśli nie mamy nic do powiedzenia możemy zostawić to pole puste.
Klawiszem ZATWIERDŹ przechodzimy do ostatniego kroku:
Krok 4 - Założenie konkursu
Na tym etapie sprawdzamy, czy wszystko się zgadza i klikamy w "Potwierdź dane i załóż konkurs"
System doda nasz konkurs, który pojawi się w zakładce
Konkursy w manu głównym
Obrazków Logicznych
Z każdego z wymienionych kroków można łatwo się wycofać klikając bezpośrednio na etap, do którego chcemy się cofnąć.
Nawet po założeniu konkursu
ale przed jego rozpoczęciem możemy go zamknąć, kiedy jeszcze nie był dostępny dla uczestników.
W chwili rozpoczęcia konkursu nie mamy już takiej możliwości. Konkurs musi się zakończyć gdzie następnie przejdzie do archiwum.
Zasady punktacji
i
W konkursie wygrywa osoba, która uzyskała najwięcej punktów w jak najkrótszym czasie liczonym od godziny rozpoczęcia konkursu.
Każde prawidłowo odgadnięte pole diagramu to jeden punkt.
Każda kratka z pomyłką to minus jeden punkt.
Maksymalna ilość punktów w konkursie to po prostu wymiary łamigłówki, czyli jeśli obrazek logiczny ma wielkości 15x15 to maksymalna ilość punktów w tym konkursie będzie wynosić 225 punktów.
Przykład:
Konkurs rozpoczął się o godzinie 12:00 i trwał dwie godziny. Wielkość obrazka to: 15x15.
Jeden z uczestników rozpoczął rozwiązywanie o godzinie 12:00 i rozwiązał cały obrazek logiczny w godzinę, kończąc o godzinie 13:00 i uzyskując 225 punktów.
Natomiast drugi uczestnik rozwiązał łamigłówkę w pół godziny ale rozpoczął uczestnictwo od godziny 12:45 a więc ukończył konkurs o godzinie 13:15 i tym samym
uzyskał gorszy czas mimo tego, że rozwiązał łamigłówkę szybciej. Punktów natomiast uzyskał tyle samo: 225. W tym przypadku obaj uczestnicy rozwiązali całkowicie łamigłówkę uzyskując maksymalny wynik 225 punktów. Jednak pierwszy uczestnik zakończył konkurs o godzinie 13:00 i tym samym wygrał konkurs przed uczestnikiem, który ukończył konkurs o godzinie 13:45
Dlaczego liczy się czas rozwiązania łamigłówki od czasu rozpoczęcia konkursu a nie od czasu dołączenia do konkursu przez uczestnika?
- Ponieważ w drugim przypadku
możliwe jest oszukiwanie. Wyobraźmy sobie taką sytuację:
Przykład:
Ktoś rozpoczyna konkurs jako uczestnik niezalogowany i rozwiązuje łamigłówkę w jakimś czasie mieszczącym się w ramach trwania konkursu, jednak zbyt długim, aby uzyskać wysokie miejsce. Jednak poznał już wynik i wie jak wygląda łamigłówka po rozwiązaniu, tym samym może zalogować się tym razem jako zarejestrowany uczestnik a następnie szybko wypełnić obrazek nie tracąc czasu na szukanie rozwiązania.
Gdyby system przeliczył czasy rozwiązywania od momentu przyłączenia się do konkursu - ten uczestnik konkursu wygrałby konkurs.
i
Dlatego aby temu zapobiec system przelicza czasy uzyskane przez uczestników od momentu rozpoczęcia konkursu.
Przykład:
Konkurs rozpoczął się o godzinie 12:00 i trwał dwie godziny. Wielkość obrazka to: 15x15.
Jeden z uczestników rozpoczął rozwiązywanie o godzinie 12:00 i rozwiązał cały obrazek logiczny w godzinę, kończąc o godzinie 13:00 i uzyskując 225 punktów.
Drugi uczestnik rozpoczął rozwiązywanie o godzinie 12:00 ale po dziesięciu minutach przerwał konkurs rezygnując z niego o godzinie 12:10 odkrywając prawidłowo 20 kratek.
Natomiast trzeci uczestnik rozpoczął swój konkurs o 12:30 ale po trzydziestu minutach przerwał konkurs rezygnując z niego o godzinie 13:00 odkrywając prawidłowo 25 kratek.
W tym przypadku drugiemu i trzeciemu uczestnikowi zostanie doliczony czas trwania konkursu, czyli dwie godziny ponieważ nie ukończyli oni obrazka. Pierwsze miejsce uzyska uczestnik pierwszy, który uzyskał maksymalną ilość punktów 225 i najkrótszy czas: 1 godzinę.
Dwaj pozostali uczestnicy uzyskali taki sam czas: 2 godziny, ale uczestnik trzeci zdobył 25 punktów i tym samym obejmie drugie miejsce przed drugim uczestnikiem z 20 punktami na koncie.
i
Jeśli zdarzy się, że dwóch lub więcej uczestników uzyska tą samą ilość punktów w tym samym czasie to wszyscy oni otrzymują to samo miejsce.
Przykład:
Konkurs rozpoczął się o godzinie 12:00 i trwał dwie godziny. Wielkość obrazka to: 15x15.
Jeden uczestnik rozpoczął konkurs o godzinie 12:00 ale po dziesięciu minutach zrezygnował odkrywając o godzinie 12:10 prawidłowo 20 kratek.
Drugi uczestnik rozpoczął konkurs o godzinie 12:00 ale po pięciu minutach zrezygnował odkrywając o godzinie 12:05 prawidłowo również 20 kratek.
Natomiast trzeci uczestnik rozpoczął konkurs o godzinie 12:00 ale po pięciu minutach zrezygnował odkrywając o godzinie 12:05 prawidłowo 20 kratek i jedną kratkę nieprawidłowo (w sumie 21 kratek)
W powyższym przykładzie wszystkim uczestnikom zostanie zaliczony czas trwania konkursu a więc 2 godziny, bo żaden z nich nie ukończył konkursu w całości.
Dwóch pierwszych uczestników uzyskało taką samą ilość punktów więc przy takim samym czasie obejmą oboje pierwsze miejsce.
Natomiast trzeci uczestnik popełnił pomyłkę i tym samym od wyniku 20 punktów zostanie odjęty jeden punkt przez co obejmie drugie miejsce z wynikiem 19 punktów.
i
Jeśli uczestnik popełni więcej pomyłek niż prawidłowych odkryć wówczas jego ostateczny wynik nie jest z minusem lecz równy 0 punktów.
System punktów i nagród
W konkursach na stronie logifan uczestnicy zdobywają puchary i punkty.
Za pierwsze miejsce przypada puchar złoty oraz 4 punkty.
Za drugie miejsce przypada puchar srebrny oraz 2 punkty.
Za trzecie miejsce przypada puchar brązowy oraz 1 punkt.
Punkty następnie zostają zamieniane na dodatkowe miejsce do zapisywania niezakończonych łamigłówek.
Jedynie punkty z
konkursów publicznych przeliczane są na dodatkowe miejsca.
Obecnie aby zdobyć dodatkowe miejsce potrzeba zgromadzić 12 punktów. Maksymalnie można zwiększyć swoje miejsce do zapisywania prac o 10 pozycji na co potrzeba 120 punktów. Punkty sumują się nieustannie i liczba ich nie jest niczym ograniczona.
Puchary mają jedynie estetyczne i informacyjne znaczenie. Różnią się między sobą gwiazdkami, które opisują stopień trudności konkursu, z którego pochodzi puchar.
Przykład:
Srebrny puchar z dwoma gwiazdkami oznacza zdobycie drugiego miejsca w konkursie za rozwiązanie obrazka logicznego o stopniu trudności dwie gwiazdki.
Poniżej przedstawiona jest tablica pucharów:
R O D Z A J E P U C H A R Ó W
Trudność 1 gwiazdka
Trudność 2 gwiazdki
Trudność 3 gwiazdki
Trudność 4 gwiazdki